neljapäev, 18. mai 2017

Nädal 14. Eetika ja IT

Selle nädala teemaks oli analüüsida mõne ettevõtte või organisatsiooni IT-eetikakoodeksit. Valikutena käis läbi mitmeid koolide eetikakoodekseid, kuid lõpuks jäi valik hoopis ACM (Association for Computing Machinery) kodulehel (1) on ülespandud eetikakoodeks ja kutse-eetika dokument.

Üldiselt kõrgkoolide eetikakoodeksid olid üksteisega väga sarnased (mitte päris koopiad aga üksteisest sisulisi erinevusi oli suhteliselt vähe). Peamiselt sisaldasid koolide eetikakoodeksid loetelu sellest, mida kasutajad võivad teha ja mida peavad tegema (õigusi ja kohustusi). Peamine vahe oli selles, kui hästi need loetelud loetavad olid.


Miks siis ikkagi ACM eetikakoodeks silma jäi? Kuna tegemist oli nii eetikakoodeks kui kutse-eetika dokumendiga, siis olid välja toodud ka eetika põhimõtted, mida IT-inimesed oma töös järgima peavad.

Koodeks ise pärines aastast 1992 aga lehel oli näha, et soovitakse teha uut eetikakoodeksit, mis peaks välja tulema aastal 2018 (esialgne uus versioon on ka juba kriitikaks välja pandud). See, et uuendamine leiab aset ca 26 aastat hiljem kui esimene versioon näitab, et esialge koodeks oli piisavalt hea ja pidanud vastu ka kõiksugu muutused tehnoloogiates. See näitab ka seda, et selliste eetikakoodeksite puhul ei tasu lähtuda konkreetsetest tehnoloogiatest, mida antud hetkel kasutatakse vaid üldistest põhimõtetest.

Kokku oli dokumendis 24 punkti, mis jagunesid nelja teemasse: 1) üldised eetilised põhimõtted, 2) kutse-eetikaga seotud põhimõtted, 3) organisatsiooni juhtide eetilised põhimõtted ja 4) koodeksi täitmine.

Mõned punktid mida ka tavakasutaja vaatenurgast esile tõsta:
  • ·        Vältida teiste kahjustamist. Arvuteid ja IT-d ei tohi kasutada moel, mis kahjustaks teisi inimesi, organisatsioone või avalikkust. Selle alla käib ka näiteks see, et teadlikult ei tohi rikkuda või muuta faile ja programme, mis toob kaasa näiteks ressursside kao või ebavajaliku inimressursi kasutamise.
  • ·        Austa omandiõigust. Eelkõige siis tavakasutaja seisukohalt – ära tegele piraatlusega.
  • ·        Austa teiste privaatsust. Arvutustehnikaga seotud valdkondades koguneb palju andmeid, mis puudutavad kasutajate privaatsust. Oluline on, et see nii jääks ja süsteeme ehitades peab arvestama sellega, et need, kes teatud andmetele ligi ei peaks pääsema ka ei pääseks.
  • ·       Austa konfidentsiaalsust. Kui just otsest vajalikkust mingeid andmeid klientide, kaastöötajate, kasutajate jne kohta avalikustada ei ole, siis seda teha ka ei tohiks

IT profesioonalidelt oodatakse samas ka seda, et nad pidevalt areneks ja oleks professionaalselt kompetentselt (ehk siis ei saa jääda iganenud tehnoloogiate juurde kui näiteks on olemas paremad lahendused), püüdleks kõrgeima kvaliteedi ja efektiivsuse poole. Huvitav punkt oli ka see, et IT-professionaalid peavad tegelema avalikkuse harimisega (jagama tehnilisi teadmisi avalikkusega).

Juhtidele suunatud punktidest jäi silma, et juhid peavad pakkuma organisatsiooniliikmetele võimalust õppida arvutitega seotud põhimõtteid (võimalusi ja piiranguid). Siin kohal oli küll mõeldud eelkõige arvutitega seotud firmajuhte, kuid tänapäeval on enamus ettevõtetest seotud arvutitega aga ohtudest ja võimalustest, mida IT kasutamine kaasa toob jääb üldjuhul tahaplaanile. IT poole arendus tundub pigem olema sageli see, et antakse veidi uuem arvuti ja võib olla uuem versioon mingist programmist aga sageli nähtavasti ei ole probleem üldsegi mitte selles, et riistvara kehva oleks või olemas olevad programmid ei võimaldaks soovitud tegevusi teha, vaid selles, et koolitusi kuidas olemasolevaid ressursse efektiivselt kasutada ei tehta.


Allikas:

1. ACM Code of Ethics and Professional Conduct





Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar