laupäev, 29. aprill 2017

11. nädal: veebi kasutatavus

Selle nädala teemaks oli veebi kasutatavus. Veebis kipub olema nii, et mõnda veebilehte kasutab vaid korra paar korda ja mõnel veebilehel käib regulaarselt näiteks e-maili teenuste pakkujad, uudiste lehed, õppeinfosüsteemid jms. Nendest lehtedes kus vaid paar korda käiakse ei ole mõtet pikalt kirjutada kuna kui lähtuda Jakob Nielseni kasutatavuse peamisi komponente, siis tõhusust ja meeldejäävust üldjuhul hinnata ei saa kuna korduvat kasutamist ei ole.

Negatiivse näitena tooksin viimase aja kogemustest välja siiski saidi, mida väga sageli ei külasta aga viimastel nädalatel olen paar korda külastanud. Tegemist on kütteseadmetega tegeleva Buderuse kodulehega. Esimene asi, mis lehel silma torkab on see, et veebi kuvatakse olenemata kuvari resolutsioonist väiksel alal ehk siis leht ei ole tehtud kohandatavaks lähtudes kasutaja kuvari resolutsioonist. See ei ole aga kasutatavuse poole pealt kõige ebameeldivam kogemus. Kuna tegemist on suhteliselt lihtsa lehega, siis õpitavuse poolega väga suuri probleeme ei ole. Kasutajana huvitasid mind nende katlad ja katelde juhendid. Katlad asusid kenasti Toodete valiku all ja mõne klikiga sai juba huvipakkuvate toodete kataloogi. Nüüd tekkisid aga probleemid - toote juures kohe lingi juhenditele ja täiendavale informatsioonile. Samuti ei saanud panna võrdlusesse erinevaid tooteseeriaid. Õnneks oli aga saidil olemas link Juhendid. Millele klikkides aga ei avanenud valitud toote juhend vaid otsingusüsteem, mille kaudu siis sai juhendeid otsida. Milleks ei võiks juhendid kohe ka toote juures olla ei tea ju peab klient või potentsiaalne klient näitama üles kannatlikuks ja kindlat meelt, et huvi toodete vastu piisavalt tugev on. Nüüd aga tekkis uus probleem nimelt kuigi läksin saidile www.buderus.com kaudu lootes jõuda inglise keelsele saidile suunas see sujuvalt kohe edasi buderus.ee lehele, mis on aga vaid eesti keeles. Juhendit oleks olnud aga vaja inglise keeles (Eestis nähtavasti paljud tahaksid ka vene keeles). Ka juhendite otsingu saidil ei olnud võimalik keelt lihtsalt muuta. Inglise keelse lehena sai kasutada Suurbritannia lehte, kuid seal tundusid, et on müügil veidi teistsugused mudelid. Suuri vigasid ei täheldanud, vaid üks kord teatas brauser, et akent tuleb refreshida kuna otsinguks ettenähtud aeg sai otsa. Üldine rahul saidiga väga hea ei olnud kuna mõned asjad tehti justkui süsteemi poolt ise ära ilma, et oleks soovinud (saadi aru, et Eestist pärides võiks suuanata.com asemel .ee lõpuga lehele), samas toodete kohta täiendava informatsiooni hankimine oli tehtud võimalikult keeruliseks. Mõne muudatusega saaks lehe palju kasutajasõbralikumaks teha.


Positiivse näitena tooksin välja SEB internetipanga (teiste pankade internetipankadega kokkupuude väiksem).  Õpitavuse seisukohalt on internetipank lihtsalt ülesehitatud, igapäevasteks toiminguteks vajalikud asjad on esile toodud ja paar korda asju läbi tehes ei tohiks probleeme tekkida. Kuhu väljale midagi sisestada tuleb on lihtne ja tööd hõlbustab salvestatud saajate lisamise võimalus. Ehk siis enda elu on võimalik oluliselt kergendada (süsteem on ka tõhus). Õnneks interneti pankasid väga tihti ei uuendata täies ulatuses ehk siis üldjuhul on vaade ja linkide asukohad samad, mis eelmisel korral ja ootamatusi, et huvitav kus nüüd mingi päringu või makse tegemiseks vajutama peab ei ole ette tulnud. Pankade süsteeme testitakse üldjuhul juba enne kasutajate kätte andmist piisavalt hästi ja seetõttu vigadega seni kokku ei ole puutunud. Kunagi väga ammu jäi küll üks makse tegemata süsteemi poolt kuna saaja ärinimi oli muutunud (konto nr ja viitenumbrid olid õiged) ja kuna kasutasin salvestatud saajate võimalust siis ei pannud tähele seda. Paaril korral on olnud ka probleeme sisselogimisega (süsteeme uuendati samal ajal) aga üldiselt ei ole suuri probleeme tekkinud internetipanga kasutamisega.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar