teisipäev, 11. aprill 2017

8. nädal: kaks IT-juhti

Kaheksanda nädala teemaks oli IT-juthtimine. Blogipostituse ülesandeks oli kirjeldada kahte tundud IT-juhti, kes esindavad kahte erinevat juhitüüpi. Õppematerjaides oli peamiste rollidena üldtasemel eristatud juhid kui liidrid, suhtlejad, treenerid, mentorid, arengumootorid ja ülemused.
Juhid peavad oskama olla igas eelpool nimetatud rollis aga nähtavasti tulevad osadel juhtidel osad nendest rollidest paremini välja ja võib üldistada, et hetkel on juht peamiselt rollis see või teine.

Selles blogipostituses ei vaadata mitte IT-firmade juhte vaid eeldatakse, et inimene on töötanud ka IT juhtina (inglise keeles Chief Information Officer). Samas CIO-d nagu ka allpool toodud näidetes võivad töötada edukalt ka teistes juhi rollides (juhtida ettevõttet üldiselt). Samas mitte iga ettevõtte juht ei sobi CIO-ks kuna see eeldab ka väga häid teadmisi infotehnoloogiast lisaks juhtimisoskusele. Ettevõtetes kus on palju infoga tegemist on CIO roll väga oluline ja eksmimused IT-juhtimises (mittetöötavad süsteemid jms) võivad löögi alla panna kogu ettevõtte usaldusväärsuse.


Esimese juhina valisin välja kunagise Hansapanga IT-juhi Olli Heinoneni (sündinud 1950). Enne Hansapanka liitumist ütles Heinonen intervjuus, et tal on olnud juba üheksa töökohta. Eestisse tuli ta aastal 1994. aasta lõpus, et hakata juhtima Hewlett Packardi laienemist Balti riikidesse. Seega sel hetkel pidi tema rolliks olema eelkõige eestvedamine (liidri roll) ja  asja käima lükkamine nullist. Tema plaan oligi olla Eestis vaid umbes pool aastat aga jäi palju-palju kauemaks. Hewlett-Packard Balticsis töötas ta 2001 aastani.

Alates 2001. aastast liitus ta IT-juhina (CIO) Hansapangaga.Hansapanga IT-juhina aitas Heinonen ülebaltikumilise organistatsiooni ühtseks liita. Selliseks tegevuseks pidi tal olema kindlasti lisaks liidrirollile ka väga hea teavitaja/suhtleja roll, et koguda kokku vajalik informatsioon ja võta vastu otsused, kuidas erinevad ärikultuurid terviklikuks sulandada. Tehnoloogiad olid juba üle baltikumi ühtsed.

2011. aasta intervjuu kohaselt oli Heinoneni peamine roll Santa Monica Networks Grpupis siis olla juba pigem mentori rollis. Heinonenil oli tol ajal SMNG-s 20% osalus ja nõukogu liikme staatus. Igapäevase juhtimisega tegelesid juba teised inimesed, kuid siiski jälgis, et asjad sujuks ja strateegiat elluviidaks.

Heinoneni puhul käis intervjuudes läbi mõte, et asju tuleb rahulikult teha. Tema põhimõtteks on üheksa korda mõõda, üks kord lõika. Üleöö kiireid muutusi ta ei oota.


Kui Heinoneni tundub mõne intervjuu põhjal olevat pigem ühele teemale keskenduv ja hästi kaalutlev, siis teise valikuna valisin juhi, keda saab iseloomustada eelkõige arengumootorina. Valituks osutus Cisco Systems'i IT-juht Guillermo Diaz Jr.  CIO-ks sai ta Ciscos 2015 aastal, kuid ettevõttega liitus juba 2000. aastal. 

Telekommunikatsiooni juurde sai ta läbi USA mereväe, mis pani aluse kogu ta karjäärile. Tõenäoliselt on USA mereväe infosüsteemid ühed keerulisemad kogu maailmas. Olulisena juhi juures näeb ta suhete loomist ning tiimi mitmekesisust. Tema ülesanneteks on ettevõtte IT võimekuste tõstmine, mis võimaldab kasutusele võtta uusi ärimudeleid. Innovatiivse liidrina näeb ta vajadust pidevalt portsesse ümber vaadata, mitte jääda rahule olemasolevaga. Selleks peavad aga tiimi liikmed tundma end mugavalt ka juhul kui olukord ise on ebamugav.

Tema kindlaks seisukohaks on, et CIO peab olema just arengumootor ja peamine põhjus miks CIO-d lahkuvad näiteks 3 aasta möödumisel, ei ole mitte see, et kõik probleemid lahendatud saavad, vaid see, et juhatuse esimees leiab, et on vaja leida keegi kes probleeme lahendaks. Ehk siis lühidalt öeldes, CIO-d pigem vallandatakse, kas siis kehva töö pärast (ettevõtte IT süsteemid ei ole tasemel või areng ei ole piisav ja vastavuses ettevõtte vajadustega).

Samas ta leiab, et juht ei pea ise sekkuma probleemide lahendamisse oma ettepanekutega (kuna tõenäoliselt on ta tiimis konkreetsel teemal ebakompetentne) ja laskma meeskonnal probleemiga tegelda. Juhil on aga oluline teada tiimi liikmete tugevusi ja nõrkusi ning vajadusel kaasata täiendavaid inimesi.


Ta toob välja aga ka selle, et IT-juht peab aru saama ka ärist ja sellest, et IT peab olema ka äriliselt mõistlik ettevõttele (IT peab toetama inimesi ja äriprotsesse).

Edukaks innovatsiooniks (muutusteks) ja IT-juhtimiseks on vaja aga stabiilsust. Meeskonna stabiilsust. Väga oluline on hoida häid töötajaid ettevõttes, sest muidu ei saavutata seatud eesmärke. 
Samas on oluline kasutatada tehnoloogiaid, mis töötavad hästi alati ei pea kaasa jooksma uusimate tehnoloogiatega kohe kui need välja tulevad. 



Kasutatud artiklid:
Hansapanga IT-juhid: Töö oli ammendumas http://arileht.delfi.ee/archive/hansapanga-it-juhid-too-oli-ammendumas?id=3907803

INTERVJUU: Poole kohaga eestlane - Olli Heinonen http://epl.delfi.ee/news/melu/intervjuu-poole-kohaga-eestlane-olli-heinonen?id=50871459

Hästi puhkav mentor http://ekspress.delfi.ee/kuum/hasti-puhkav-mentor?id=59433872


Guillermo Diaz Jr.: The Innovator http://hispanicexecutive.com/2016/guillermo-diaz-jr-the-innovator/
The CIO ads Change Agent http://www.cisco.com/c/en/us/solutions/enterprise/value/The-CIO-as-Change-Agent.html
Guillermo Diaz Jr. https://newsroom.cisco.com/guillermo-diaz?articleId=1572845


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar